År 1975 dör 1307 personer i trafiken och bilbälteslagen införs. Samma år invigde kung Carl XVI Gustaf bana A och B på Gillinge. Anläggningen drivs genom ett samarbete mellan sex kommuner och är helt inriktad på att lära förare häva sladdar och hantera bilen i halka. Fyra år senare öppnas även bana C, som används för övning med bussar. 1984 köps Gillinge av Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

1997 bestämmer riksdagen att nollvisionen ska gälla för allt trafiksäkerhetsarbete i Sverige. Samma år byggs Gillinges säkerhethall Konsekvensen.

   Knappt tio år senare, närmare bestämt år 2006, inviger prins Carl-Philip bana D på Gillinge. De närmsta åren görs ändringar i utbildningsplanen och pedagogiken. ”Riskettan” införs, mer tid läggs till gruppdiskussioner och reflektion, och  utbildningen blir mer elevcentrerad.

Förra året – 43 år efter invigningen av Gillinge – dog 287 personer i trafiken. Det är över tusen färre än när trafiksäkerhetsarbetet inleddes på allvar, och vi på Gillinge Trafikskola fortsätter göra allt vi kan för att sträva mot nollvisionen.

ALLT DU BEHÖVER VETA INFÖR HALKBANAN PÅ GILLINGE

Vill du veta mer om riskutbildningen innan du bokar hittar du allt du behöver i länkarna till höger.

Boka riskutbildning direkt


Visste du att?

Onödigt vetande!

1. Den första boten Bokhållaren Carl Oscar Henning Forslund greps […]

Evenemangsvärden Gillinge

Visste du att Gillinge står som årlig värd för några […]


Läs mer