År 1975 dör 1307 personer i trafiken och bilbälteslagen införs. Samma år invigde kung Carl XVI Gustaf bana A och B på Gillinge. Anläggningen drivs genom ett samarbete mellan sex kommuner och är helt inriktad på att lära förare häva sladdar och hantera bilen i halka. Fyra år senare öppnas även bana C, som används för övning med bussar. 1984 köps Gillinge av Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
1997 bestämmer riksdagen att nollvisionen ska gälla för allt trafiksäkerhetsarbete i Sverige. Samma år byggs Gillinges säkerhethall Konsekvensen.
Knappt tio år senare, närmare bestämt år 2006, inviger prins Carl-Philip bana D på Gillinge. De närmsta åren görs ändringar i utbildningsplanen och pedagogiken. ”Riskettan” införs, mer tid läggs till gruppdiskussioner och reflektion, och utbildningen blir mer elevcentrerad.
Förra året – 43 år efter invigningen av Gillinge – dog 287 personer i trafiken. Det är över tusen färre än när trafiksäkerhetsarbetet inleddes på allvar, och vi på Gillinge Trafikskola fortsätter göra allt vi kan för att sträva mot nollvisionen.