Förar- och bilsäkerhetssystem

Hur fungerar egentligen moderna förarsystem i bilar? Vi hjälper föraren att förstå systemens funktion, betydelse och avgränsningar i situationer föraren hamnar i. De aktiva och passiva förarsystemen är allt viktigare när det gäller bilars säkerhet och vi ser dem allt mer genom utvecklandet av nya bilmodeller.

Vi visar systemens begränsningar och funktioner. Vi anpassar innehållet i kursen beroende på den biltyp ni kör samt de förarsystem som er verksamhet har.


Kurstid: 4 tim
Antal deltagare: 4-8 pers
Pris: Begär separat offert.
Praktiskt: Kombinera med kaffe och macka/fika eller lunch.

Inledning

Genomgång av utbildningens mål och syfte, dagens program. Samt uppförande i trafiken.

Syfte

Att praktiskt testa och lära sig mer om dagens säkerhetssystem i fordon. Samt teoretiskt diskutera systemens fördelar, begränsningar och risker med olika förarsystem.

Genomförande

Vi hjälper medarbetarna att förstå vilka system företaget har och hur systemen fungerar. Teori varvad med praktik.

Vi går igenom:

  • ABS, Antisladd. Undanmanöver med broms samt broms i kurva
  • Antispinn
  • AEB City –Automatiska nödinbromsningssystem i stadstrafik.
  • Filvarningssystem som varnar med ljud/ljus/vibration och som aktivt styr
  • Automatisk fickparkering
  • Adaptiv farthållare. Hjälper föraren att hålla säkrare avstånd till framförvarande bil.
  • BLIS, Blind Spot Information System ”döda vinkelvarning.” Vi demonstrerar hur systemet fungerar.
  • LDW, Lane Departure Warning och LKA, Lane Keeping Aid. Körfältsassistans som varnar föraren.
  • ESP, Electronic Stability Program och TCS, Traction Control System. Antisladd- och antispinnsystem.
  • Pre crash assist. Ett aktivt krockskyddssystem.
  • Emergency assist. Automatiskt nödlägessystem som tar över när farthållaren är aktiverad och föraren är satt ur spel.
  • Kursinnehållet anpassas efter era behov och önskemål varför ovanstående endast ska ses som exempel.

Avslutning

Analys och summering samt diplomering av dagens utbildning.

Förutsättningar: Kursen kräver noggrann avstämning före kursstart och att fordonen är utrustade med ett eller flera säkerhetssystem.
Kursen kan ta emot fordon av högst automatiseringsnivå 3 enligt ”Internationals levels of driving automation for on-road vehicles”