Start2Ride

MC

Start2Ride: 2016 bästa året hittills!

2016 års Start2Ride där hundratals gratis körlektioner på motorcykel genomfördes blev det bästa hittills. Gillingebanan stod som värd och det genomfördes även tusentals provkörningar av nya motorcyklar av de som redan har mc-körkortet. 

Utställare, deltagare och arrangör är alla överens – 2016 års Start2Ride blev en stor succé! Det bjöds på perfekt motorcykelväder på Gillingebanan utanför Stockholm där hundratals motorcyklister samlades för att sprida passionen för två hjul. Sveriges importörer fanns på plats för att låta motorcyklister provköra nya modeller, men viktigast var alla gratis körlektioner som genomfördes för de utan hojkörkortet.

- Motorcykeln är ett fantastiskt transportmedel och har många fördelar, men det Start2Ride också visar är vilken gemenskap det finns. Det är en väldigt speciellt sammanhållning och anledningen till att många kör motorcykel. Det är kärnverksamheten med Start2Ride, att visa de som är intresserade hur kul det är att köra motorcykel och ge dem en knuff på vägen mot körkortet genom en gratis körlektion, säger Per Johansson på Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund.

Totalt handlade det om över 350 personer som fick en gratis körlektion, komplett med lån av utrustning och körskolecykel. En av dessa var Karin Andersson som tidigare bara suttit bakpå.

- Det här var första gången jag körde och det var lite svårt att köra så långsamt, vi fick inte åka så fort. Men körläraren var väldigt duktig och pedagogisk. Det kanske har gett lite blodad tand, berättar Karin.

För att erbjuda en komplett service på plats kunde man bland annat prata med försäkringsbolag och genomföra en synundersökning för att direkt börja sin färd mot motorcykelkörkortet. Detta möjliggjordes till stor del via Sveriges Trafikskolors Riksförbund som samlade ett halvt dussin körskolor på Gillingebanan.

- Vi är ett gäng körskolor från både norra och södra sidan Stockholm och det vi gör är att helt enkelt låta dem prova att köra motorcykel. Många har aldrig kört motorcykel förut och här får de under 10-15 minuter känna efter hur det känns, berättar Jonas Nettelvik från Ellströms Trafikskola.

Det var också 858 motorcyklister som svängde förbi och längst en 3,5 kilometer lång slinga genom Gillingebanan provkörde de nya motorcyklar som fanns på plats. Två av dessa var Stefan och Peter.

- Det är suveränt, riktigt kul. Det har gjorts riktigt bra med så många företag här och lockar säkert många till att köpa motorcykel, säger Stefan medan Peter som varit på plats tidigare år och ser hur eventet utvecklats instämmer.

Vad som hjälpte till att göra 2016 års upplaga så lyckad var närvaron från så många av de svenska motorcykelimportörerna, nästan alla märken fanns att provköra. Dessutom gjorde ett nytt inskrivningssystem det lätt för deltagarna att föranmäla sig och enkelt gå mellan märkenas montrar.

- Har du motorcykelkörkort är Start2Ride ett fantastiskt tillfälle att få testa på nya modeller och prova på ny teknik. Jag har själv en motorcykel från 2006 som jag tycker är rätt modern, ända till jag börjar prova de nyare modellerna som man via några knapptryck kan ställa om fjädringen och sånt. I år hade vi över 100 motorcyklar varav 83 unika modeller på plats, det finns inget bättre tillfälle att testa moderna motorcyklar, säger Hans Löfgren, VD för Gillingebanan.

Start2Ride återfinns på flera håll i Sverige än bara Stockholm. Via Sveriges Motorcyklister sprids ordet om lokala evenemang som hålls på ett tiotal andra orter i Sverige. Allt som behövs är att en körskola och de lokala handlarna går ihop. Likt på Gillingebanan kan man med fördel bjuda in klubbar, företag och unga förmågor som stuntarna Elliot Gröndahl och Saaraazh som bjöd på show för besökarna.

- Det hålls många Start2Ride runt om i Sverige, mellan 10-15 stycken rentav som är utspridda i de olika SMC-distrikten, som är väldigt duktiga på att få ut information lokalt. Men Stockholm är den största och konceptets bas. 2016 år vårt största år hittills, jag har aldrig sett så många motorcyklar för provkörning på en och samma plats, säger Jesper Christensen från Sveriges Motorcyklister.

Reportage och bilder av Jonathan Balsvik